طرح جلد کتاب ِ «راه‌نمای ِ کامل ِ هک ِ رشد»
راه‌نمای ِ کامل ِ هک ِ رشد

راه‌نمای ِ هک ِ رشد: شگردهای ِ فشار برای ِ کشاندن ِ بازدیدگرها

فهرست ِ محتوای ِ کتاب
این نوشته بخشی از کتاب ِ «راه‌نمای ِ کامل ِ هک ِ رشد» است. برای ِ دست‌رسی به فهرست ِ محتوای ِ کتاب و خواندن ِ بخش‌های ِ دیگر می‌توانید به این لینک بروید.

ما پیش از این شگردهای ِ فروکشش را بررسیدیم. حالا می‌خواهیم تمرکزمان را ببریم روی ِ شگردهای ِ فشار برای ِ کشاندن ِ کاربران. هنگام ِ بهره‌مندی از شگرد ِ فروکشش معمولاً شما همان محتوایی هستید که مصرف می‌شود. نمابرگی اسلایدی که آن‌ها می‌خواهند از آن چیزی یاد بگیرند. ویدئویی که آن‌ها می‌خواهند ببینند. کتابی که آن‌ها می‌خواهند بخوانند. شما جنسی واقعی هستید.

شگرد ِ فشار معمولاً میان‌پرشی وقفه‌ای در محتوایی است که دارد مصرف می‌شود. مثلاً، شما توییتی نی‌ستید که آن‌ها می‌خواهند بخوانند بلکه تبلیغی توییتی هستید که آن‌ها در میان ِ توییت‌های ِ دیگر باید بخوانند. شما ویدئوی ِ یوتیوبی نی‌ستید که آن‌ها می‌خواهند بتماشایند بلکه تبلیغ ِ پیش‌درآمدی هستید که آن‌ها باید بتماشایند تا به محتوایی برسند که از همان آغاز به دنبال ِ آن بودند.

فهم ِ ارزش ِ عمر ِ مشتری

ارزش ِ عمر ِ مشتری (ا.ع.م) پولی است که از یک مشتری در طول ِ عمر-اش خواهید درآورد. اگر برنامک ِ تجارت ِ الکترونیکی ساختید و به ازای  هر مشتری در هر سال میان‌گین ۱۰۰ هزار تومان سود می‌برید و هر مشتری هم معمولاً ۵ سال پی در پی از چیزی می‌خرد – پیش از این که از کالای‌تان خسته شود و دیگر خریدی انجام ندهد – آن گاه ارزش ِ عمر ِ مشتری ِ شما ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.

این مورد به این دلیل اهمّیت دارد که یکی دیگر از فرق‌های ِ اصلی ِ میان ِ شگردهای ِ فروکشش و فشار این است که شگردهای ِ فشار معمولاً دربرگیرنده‌ی ِ هزینه‌ی ِ پولی اند. مثلاً، اگر مشتری به شکل ِ میان‌گین ارزشی برابر با ۵۰۰ هزار تومان  داشته باشد پس احمقانه است که ۵۰۱ هزار تومان بخرجیم تا کسی را درون ِ قیف بجابه‌جاییم. چرا که شما آخرسر هر بار که کاربری را نگه‌دارید هزار تومان هم از دست می‌دهید. در کنار ِ همه‌ی ِ شگردهایی که در این بخش بررسی می‌شوند، این ایده‌ی ِ ساده را در ذهن داشته باشید.

خرید ِ تبلیغات

در نگاه ِ نخست شاید هک ِ رشد به نظر نرسد، ولی تبلیغات بی‌شک جایی برای ِ هک ِ پخش ِ فرآورده‌ی‌تان است. اگر بدون ِ داشتن ِ راه‌برد فقط تبلیغات بخرید، بدون ِ نوآوری، بدون ِ انجام ِ کاری برای دست‌یابی به مزیت، و بدون ِ در نظر گرفتن ِ فرآیند ِ آزمون ِ چند-متغیّره، آن وقت بله، شما هم مثل ِ بقیه خواهید بود – و احتمالاً نمی‌شود آن را هک ِ رشد نامید. ولی کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم این نی‌ست. چند نکته است که هنگام ِ انجام ِ این شگرد باید در نظر بگیرید:

گزینه‌های ِ سکّوی ِ تبلیغاتی‌تان را خوب بفهمید

راه‌های ِ گوناگونی برای ِ خرید ِ تبلیغات هست. خیلی‌ها چنین می‌پندارند که فقط فیسبوک، گوگل، و توییتر را دارند، ولی گزینه‌های ِ فراوان ِ دیگری هم در دست‌رس اند. می‌توانید در لینکدین هم تبلیغ بخرید که برای ِ بازار ِ هدفی با مشتریان ِ شرکتی بسیار خوب است. شبکه‌های ِ تبلیغاتی ِ تخصّصی‌ای مانند ِ کاربن – carbonads.net – یا دک – decknetwork.net – هم هستند که در هر دو می‌توانید حوزه‌های ِ عمودی ِ معیّنی را هدف بگیرید. بای‌سِل‌اَدز – buysellads.com – هم هست که می‌توانید تبلیغات ِ بنری ِ سایت، توییت‌ها، پشتیبانی ِ مالی از خبرنامه‌ها، خوراک ِ آر.اس.اس ِ سایت‌ها، و حتّا جایی در برنامک‌های ِ موبایلی را بخرید. شبکه‌ی ِ تبلیغاتی ِ به نسبت تازه‌ای هم هست که فقط روی ِ پشتیبانی ِ مالی ِ ایمیلی تمرکز دارد و نام‌اش لانچ‌بیت – launchbit.com – است. حتّا راه‌کاری به نام  ترادا – trada.com – هست که خرید ِ تبلیغات ِ پولی‌تان را می‌خیل‌سپارد و تنها به شرطی درصدی از آن را می‌بردارد که از هدف‌های ِ شما فراتر برود. اگر می‌خواهید تمرکزتان فقط روی ِ کاربران ِ موبایلی باشد می‌توانید از تَپ‌جُوی – tapjoy.com – برای ِ تبلیغات بهره ببرید.

صفحه‌تصویری از کاربن – یکی از سکّوهای ِ تبلیغاتی ِ رشته‌کارانه تخصّصی – را می‌بینید:

صفحه‌تصویری از بای‌سل‌ادز، یکی از سکّوهای ِ تبلیغاتی ِ عمومی، را می‌بینید:

تازه در این نام‌ها هنوز حرفی از دیگر سکّوهایی نزدیم که تمرکزشان بر بازهدف‌گیری است. با بازهدف‌گیری می‌توانید به ردیابی ِ کاربران‌تان بپردازید و وقتی دارند در اینترنت می‌چرخند تبلیغات را فقط به آن‌ها نشان دهید. حالا دیگر حتّا تبلیغات‌تان می‌توانند از پیش دارای ِ پیش‌شرط‌هایی باشند. اگر این موضوع جادویی به نظر می‌رسد به این دلیل است که به راستی جادویی است. فقط در همین فضا چند سکّو مانند ِ اَدرول – adroll.com – یا پِرفِکت‌آدیِنس – perfectaudience.com -و ریتارگِتِر – retargeter.com – را داریم.

صفحه‌تصویری از اَدرول را می‌بینید که شرکت ِ تبلیغاتی ِ شماره‌ی ِ یک از سوی ِ مجلّه‌ی ِ آی.اون.سی نام گرفت.

در ایران نیز سکّوهای ِ تبلیغاتی ِ گوناگونی هستند. از جمله گروه ِ صباویژن – sabavision.com – که وب‌سایت‌های ِ زیادی را زیر ِ پوشش ِ خود دارد و می‌توانید سفارش ِ تبلیغات ِ اینترنتی ِ معمول و تبلیغات ِ کلیکی را بدهید و تبلیغات ِ ویدئویی در آپارات هم از ویژه‌گی‌های ِ آن است.

از اِی‌نتورک – anetwork.ir – می‌توانید به ویژه برای ِ سفارش ِ تبلیغات ِ کلیکی در سایت‌های ِ ایرانی بهره ببرید. این سکّو امکان ِ تبلیغات ِ هدف‌مند بر پایه‌ی ِ موضوع، منطقه‌ی ِ جغرافیایی، یا سیستم ِ عامل و هم‌چنین امکان ِ بازهدف‌گیری را به شما می‌دهد.

اگر می‌خواهید روی ِ کاربران ِ موبایلی ِ ایران تمرکز داشته باشید، سیستم ِ عدد – adad.ir – شاید به‌ترین گزینه برای ِ شما است که امکان ِ تبلیغات ِ کلیکی در برنامک‌ها را بر پایه‌ی ِ موضوع و منطقه‌ی ِ جغرافیایی و بازه‌ی ِ زمانی ِ درخواستی ِ خودتان به شما می‌دهد.

سایت‌های ِ ایرانی ِ دیگری مانند ِ کلیک‌یاب – clickyab.com – و اَدرو – adro.co – هم هستند که بیش‌تر به عنوان ِ سکّویی تبلیغاتی برای ِ خرید و فروش ِ تبلیغات می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید.

شبکه‌های ِ تبلیغاتی در چند سال ِ گذشته، چه در دنیا و چه در ایران، رشد ِ فزاینده‌ای داشتند. برخی‌ها ادّعا دارند که راه‌های ِ خیلی زیادی برای ِ خرید ِ تبلیغات دارند. این موضوع می‌تواند برای ِ شما خوب باشد اگر بخواهید گزینه‌های ِ گوناگون را بررسید تا موردی را بی‌یابید که نیازهای‌تان را برآورده سازد.

ریزه‌کاری‌های ِ فنّی ِ سکّوی ِ برگزیده‌ی‌تان را یاد بگیرید

وقتی سکّوی ِ تبلیغاتی‌ای یافتید که پاسخ‌گوی ِ نیازهای ِ شما است باید ریزه‌کاری‌های ِ فنّی آن را یاد بگیرید. فرق ِ میان ِ پول‌سازی و پول‌سوزی می‌تواند همان فرق ِ میان ِ آگاهی یا ناآگاهی از این چیزهای ِ فنّی باشد. شاید بتوان گفت که پیچیده‌ترین و پیش‌رفته‌ترین سکّو همان گوگل اَدوُردز است، و شاید چیره‌دست شدن در فرآورده‌ی ِ آن‌ها ماه‌ها به درازا بکشد، ولی بیش‌تر ِ گزینه‌های ِ دیگر را می‌شود در یک آخر-هفته تا اندازه‌ی ِ زیادی یاد گرفت.

خرید ِ تبلیغات یک جور مسابقه‌ی ِ مدل ِ کسب‌وکار است

دش‌وار بتوانید از پیش بدانید که تا چه اندازه می‌توانید و تا چه اندازه باید به ازای ِ هر کلیک، یا به ازای ِ گردآیه‌ای مجموعه‌ای از شمار ِ نمایش ِ تبلیغات، پول بخرجید، ولی پاسخ ِ این پرسش در واقع بسته‌گی به مدل ِ کسب‌وکار ِ شما دارد. اگر کاربر ِ هدف ِ شما همان کاربری باشد که شرکت ِ دیگری هم هدف گرفته است، ولی مدل ِ کسب‌وکارتان بهینه‌تر و ا.ع.م‌تان CLTVتان بالاتر باشد، آن گاه می‌توانید بدون ِ این که نابود شوید هزینه‌ی ِ بیش‌تری را برای ِ کشاندن ِ ترافیک بپردازید. به‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید تا مشتریان ِ بیش‌تری را با کمک ِ تبلیغات به سوی ِ خود بکشید این است که مدل ِ کسب‌وکار ِ جانانه‌ای داشته باشید. این مورد می‌تواند مزیتی نابودگر باشد چرا که هیچ ترفند و شگردی نمی‌تواند جلوی ِ چنین چیزی بایستد. اگر بتوانید دو برابر ِ شرکت ِ دیگری برای ِ کشاندن ِ مشتری به سوی ِ خود بپردازید، آن گاه راه‌برد ِ بی‌حرف-و-حدیثی دارید.

شخصیت‌های ِ گوناگون ِ مشتری‌تان را در نظر بگیرید

برای ِ دست‌رسی به مشتریان‌تان احتمالاً می‌توانید از سکّوهای ِ گوناگونی بهره ببرید. مثلاً، احتمال ِ زیادی دارد که آن‌ها هم در فیسبوک و هم در لینکدین باشند. پس باید ببینید که آن‌ها وقتی دنبال ِ فرآورده‌ای مانند ِ فرآورده‌ی ِ شما هستند از چه شخصیتی بهره می‌برند. وقتی کسی در فیسبوک است دارد به دوستان و خانواده‌اش می‌اندیشید؛ آن‌ها به عکس‌های ِ دیگران می‌نگرند. وقتی کسی در لینکدین است دارد به بالا رفتن از پلّه‌های ِ پیش‌رفت ِ شغلی می‌اندیشد؛ به این که چه‌گونه شبکه‌سازی با دیگران می‌تواند به او در رسیدن به هدف‌های‌اش یاری رساند. اگر فرآورده‌ی‌تان برای ِ مدیریت ِ پروژه در محیط‌های ِ چابک است، من اگر جای ِ شما باشم گزینه‌ام فیسبوک نخواهد بود، گرچه از دید ِ فنّی آن جا هم می‌توانید به آمارنگاری ِ هدف‌تان دست‌رسی داشته باشید. بله، آن‌ها تبلیغات‌تان را می‌بینند ولی ذهنیت‌شان فراخور ِ آن نی‌ست چرا که شما خودتان را در جای ِ اشتباهی به آن‌ها نشان دادید. همیشه پیش از برگزیدن ِ سکّوی ِ تبلیغاتی، به شخصیتی بی‌اندیشید که مشتریان‌تان هنگام ِ بهره‌مندی از فرآورده‌ی‌تان از خود نشان می‌دهند.

اگر می‌توانید شبکه‌های ِ تبلیغاتی را دور بزنید

این شگرد را چندان آسان نمی‌توان گسترش داد، ولی با این همه ارزش ِ گفتن را دارد. می‌توانید به بای‌سِل‌اَدز – یا صباویژن در ایران – بروید و تبلیغات ِ بنری روی ِ وبلاگ ِ ویژه‌ای را بخرید که بازار ِ هدف‌تان آن را می‌خواند. ولی، اگر این واسطه، یعنی بای‌سِل‌اَدز، را از سر ِ راه بردارید و سرراست بروید سراغ ِ صاحب ِ وبلاگ، آن گاه می‌توانید به دو دلیل نرخ‌های ِ ارزان‌تری به دست آورید. نخست این که بای‌سِل‌اَدز بخشی از هر تراکنش را برای ِ خود می‌بردارد، پس اگر سرراست کارکنید می‌توانید آن پول را، بدون ِ این که صاحب ِ وبلاگ چیزی از دست دهد، کنار بگذارید. دوم این که می‌توانید بِگُذارگویید مذاکره کنید. خیلی کم پیش می‌آید که کم‌ترین قیمت و قیمت ِ تبلیغ‌شده یک‌سان باشند. می‌توانید نرخ ِ‌ پایین‌تری بخواهید و معمولاً معامله‌ای را به نسبت ساده جوش بزنید.

اگر به ازای ِ هر کلیک می‌پردازید، شاینده‌گی ِ هر کلیکی را بسنجید

دو راه برای ِ خرید ِ تبلیغات هست. نخست این که می‌توانید آن‌ها را بر پایه‌ی ِ ه.به.ه CPM بخرید، یعنی به ازای شمار ِ معیّنی نمایش پول می‌پردازید اهمّیتی ندارد که چند کلیک می‌گیرید. دوم این که می‌توانید فقط به ازای ِ هر کلیک بپردازید، یعنی اهمّیتی ندارد که تبلیغ‌تان چند بار نمایش داده می‌شود، بلکه شما فقط وقتی پول می‌پردازید که تبلیغ‌تان کلیک شود. اگر به ازای ِ هر کلیک می‌پردازید پس دوست ندارید کسی تبلیغات‌تان را بِکلیکد مگر این که جدّی جدّی علاقه‌مند باشد، چرا که هر بار این کار را انجام دهند هزینه‌ای برای شما دارد. خوش‌بختانه، کارهایی هستند که می‌توانید با انجام ِ آن‌ها شاینده‌گی ِ صلاحیت ِ کلیک‌ها را با بهره‌مندی از خود ِ تبلیغات بسنجید. قیمت ِ فرآورده‌ی‌تان را در متن ِ تبلیغ قرار دهید تا کسی نَکلیکد مگر کسانی که دوست دارن پول ِ آن را بدهند. هم‌چنین، برای ِ فروکشیدن ِ آن‌ها دست به دامان ِ چیزهای ِ عاطفی نشوید مگر این که آن عاطفه مایه‌ی ِ خرید ِ آن‌ها می‌شود. مثلاً، اگر فرآورده ی‌تان ربطی به گربه‌ها ندارد تصویری از گربه‌ای ناز در تبلیغ‌تان قرار ندهید تا دوست‌داران ِ گربه‌ها روی ِ آن بِکلیکند.

نسخه‌های ِ گوناگونی از تبلیغ‌تان را بی‌آزمایید

یکی از بنیادی‌ترین درس‌های ِ تبلیغاتی این است که شما نمی‌دانید بیننده‌گان‌تان به چه چیزی واکنش نشان خواهند داد. باید چندین نسخه از متن ِ تبلیغاتی، چندین نسخه از تصویرها، و سپس چندین ترکیب از متن و تصویر را بی‌آزمایید. عددها حقیقت را به شما خواهند گفت که کدام تبلیغ را باید پی بگیرید، ولی شهود و حسّ ِ ششم‌تان شاید چندان درست نباشد.

داد-و-ستد ِ تبلیغات

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای ِ کشاندن ِ ترافیک به سوی ِ سایت‌تان که رایگان هم هست، هم‌تبلیغات با شرکت‌های ِ دیگر است. اگر شرکتی بی‌یابید که هم‌اکنون در حال ِ خدمت به آمارنگاری ِ هدف ِ شما است، و شما هم تهدیدی برای ِ آن‌ها شمرده نمی‌شوید، راه‌های ِ زیادی هست که می‌توانید با هم‌کاری به تبلیغ ِ هم‌دیگر بپردازید. این‌ها فقط چند ایده هستند که به شما در رسیدن به این راه‌ها یاری می‌رسانند:

داد-و-ستد ِ توییت‌ها

هر شرکت توییتی در باره‌ی ِ شرکت ِ دیگر به دنبال‌گران‌اش می‌زند.

داد-و-ستد ِ نوشته‌های ِ فیسبوکی

هر شرکت نوشته‌ای در صفحه‌ی ِ فیسبوک ِ خود در باره‌ی ِ شرکت ِ دیگر می‌نویسد. در ایران می‌شود همین کار را در مورد ِ تلگرام یا اینستاگرام انجام داد.

داد-و-ستد ِ ایمیل ِ ویژه

هر شرکت ایمیلی ویژه در باره‌ی ِ شرکت ِ دیگر می‌فرستد.

داد-و-ستد ِ ایمیل ِ پشتیبانی

هر شرکت لینک ِ «پشتیبانی‌شده از سوی ِ» را در خبرنامه‌ی ِ کنونی ِ خود قرار می‌دهد که به شرکت ِ دیگر لینک شده است.

داد-و-ستد ِ فضای ِ تبلیغاتی

هر شرکت به شرکت ِ دیگر اجازه می‌دهد تا تبلیغی بنری را در سایت یا وبلاگ ِ آن‌ها قرار دهد.

داد-و-ستد ِ ویدئویی

هر شرکت فضای ِ تبلیغات ِ ویدئویی به شرکت ِ دیگر می‌دهد.

داد-و-ستد ِ جایزه‌ای رایگان

هر شرکت به تبلیغ ِ جایزه‌ای رایگان از سوی ِ شرکت ِ دیگر در وبلاگ ِ خود-اش می‌پردازد.

هم‌فروشی

راه ِ دیگر برای ِ فشار دادن ِ کاربران به سوی ِ سایت‌تان بهره بردن از هم‌فروشی هم‌کاری در فروش است. در این روش، هر بار که کسی به هدف ِ معیّنی برای ِ شما دست می‌یابد، مثلاً آوردن ِ بازدیدگری به سایت‌تان یا کنش‌مندیدن ِ عضو، پولی می‌پردازید. هم‌فروش می‌تواند از بسیاری از شگردهای ِ آمده در این کتاب بهره ببرد ولی این جا شما به جای ِ این که خودتان نگران ِ آن کارها باشید، به آن‌ها پول می‌دهید تا به جای ِ شما آن کارها را انجام دهند. چند نکته هست که هنگام ِ به کارگیری ِ این شگرد باید بدانید:

به دقّت در باره‌ی ِ پاداش‌ها بی‌اندیشید

اگر به ازای ِ هر نام‌نویسی ِ تازه ۱۰۰ هزار تومان به یک هم‌فروش بدهید، ولی هیچ بند و گزاره‌ای نباشد که بگوید آن نام‌نویسی ِ تازه باید برای ِ ماه‌های ِ معیّنی کنش‌مند باشد، خودتان را در وضعیتی با پاداش‌های ِ ناهم‌راستا گیر انداخته اید. آن هم‌فروش برای ِ آوردن ِ مشتری‌های ِ کم‌کیفیتی پاداش می‌گیرد که خیلی زود می‌گذارند و می‌روند، دلیل‌اش هم این است که این کار هرگز روی ِ سود ِ آن هم‌فروش اثری نمی‌گذارد. سیستمی بسازید که هم‌فروش فقط وقتی سود ببرد که شما هم سود ببرید.

نیازی نی‌ست راه‌کار ِ هم‌فروشی ِ خودتان را بسازید

فرآورده‌هایی هستند که با کمک ِ آن‌ها می‌توانید به ساده‌گی بخش ِ فنّی ِ ساخت ِ سیستم ِ هم‌فروشی، و بخش ِ جذب برای ِ یافتن ِ هم‌فروش‌ها را برپا سازید تا به تبلیغ ِ فرآورده‌ی‌تان بپردازید. فرآورده‌هایی هستند مانند ِ کمیسیون‌جانکشِن – cj.com – که شما را به هم‌فروش‌ها پی‌وند می‌زنند، و فرآورده‌هایی مانند ِ دایرِکت‌تِرَک – directtrack.com – یا اُمنی‌ستار – osiaffiliate.com – که در واقع پرداخت‌های ِ هم‌فروشی را می‌ردیابند. در ایران هم با یک جست‌وجوی ِ ساده در گوگل می‌توانید سیستم‌های ِ گوناگونی را بی‌یابید که این امکان را به شما می‌دهند.

صفحه‌تصویری از کمیسیون‌جانکشِن، یکی از غول‌های ِ فضای ِ هم‌فروشی، را می‌بینید:

هر هم‌فروش ِ تازه‌ای را در زودترین زمان به دقّت بررسید

وقتی کسی هم‌فروش ِ شما می‌شود، یعنی تا اندازه‌ای از کسب‌وکارتان نماینده‌گی دارد. شگردهایی که او به کار می‌بندد، زبانی که به کار می‌گیرد، و سبک ِ کلّی ِ آن‌ها بازتابی از شما است. شاید آن‌ها کارمند ِ شما نباشند ولی در نقش ِ پیش‌خوانی از نام و نشان ِ شما در چشم ِ مردم هستند. هم‌فروشان ِ خود را به دقّت برگزینید.

فروش ِ مستقیم

رو-راست باید بگویم که سخت بتوان این مورد را در دسته‌ی ِ شگردهای ِ هک ِ رشد قرار داد، ولی به هر حال راهی برای ِ کشاندن ِ ترافیک به بالای ِ قیف است. بنابراین، نمی‌توانم آن را کنار بگذارم. تیم‌های ِ فروش ِ مستقیم برای ِ هر فرآورده‌ای جواب نمی‌دهند ولی برخی جاها شگرد ِ ارزش‌مندی است. اپ‌استک – appstack.com – فرآغازی استارتاپی که سایت‌های ِ موبایلی را در پی‌وند با تبلیغات ِ موبایلی برای ِ کسب‌کارهای ِ محلّی می‌سازد، توانست در زمان ِ کوتاهی درآمد ِ خود-اش را تا بیش از ۵۰ هزار دلار در ماه افزایش دهد. راه‌برد ِ اصلی ِ آن‌ها فروش ِ تلفنی ِ مستقیم بود. به این دلیل از آن‌ها به عنوان ِ نمونه نام می‌برم که دش‌وار بتوان چنین پنداشت که فرآغازی استارتاپی بتواند از این روش بهره ببرد، ولی برخی‌ها این کار را انجام می‌دهند و به راستی جواب هم می‌گیرند.

صفحه‌تصویری از اپ‌استک را می‌بینید؛ فرآغازی استارتاپی که کشش ِ نخستین ِ خود را از فروش ِ مستقیم به دست آورد.

خلاصه

  • شگرد ِ فشار معمولاً میان‌پرشی وقفه‌ای در محتوایی است که دارد مصرف می‌شود.
  • در شگردهای ِ فشار معمولاً نیاز است که پولی خرج شود.
  • از آن جا که پول در شگردهای ِ فشار نقش دارد، شما باید ارزش ِ عمر ِ مشتری‌های‌تان (ا.ع.م CLTV) را بدانید تا برای ِ مشتری پولی بیش از آن چه از او در می‌آورید، نخرجید.
  • ما ۴ شگرد ِ فشار را بررسیدیم:
    • خرید ِ تبلیغات
    • داد-و-ستد ِ تبلیغات
    • هم‌فروشی هم‌کاری در فروش
    • فروش ِ مستقیم

درباره‌ی نویسنده

فرهاد سپیدفکر

نمایش همه‌ی مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 12 =