طرح جلد کتاب ِ «راه‌نمای ِ کامل ِ هک ِ رشد»
راه‌نمای ِ کامل ِ هک ِ رشد

راه‌نمای ِ هک ِ رشد: شگردهای ِ فرآورده برای ِ کشاندن ِ بازدیدگرها

فهرست ِ محتوای ِ کتاب
این نوشته بخشی از کتاب ِ «راه‌نمای ِ کامل ِ هک ِ رشد» است. برای ِ دست‌رسی به فهرست ِ محتوای ِ کتاب و خواندن ِ بخش‌های ِ دیگر می‌توانید به این لینک بروید.

امکان ِ بهره‌مندی از خود ِ فرآورده برای ِ کشاندن ِ بازدیدگرها یکی از شورانگیزترین جنبه‌های ِ هک ِ رشد است. فروکشیدن ِ بازدیدگرها از بالای ِ قیف‌تان خوب است، فشار دادن ِ آن‌ها به درون ِ قیف هم خوب است، ولی بهره‌مندی از خود ِ فرآورده برای ِ کشاندن ِ ترافیک مثل ِ جادو می‌ماند. اگر این کار درست انجام شود می‌تواند اثری چندبخشی داشته باشد که با روش‌های ِ فشار و فروکشش به تنهایی به دست نمی‌آید.

مثلاً، اگر از روش ِ فروکشش ِ ساخت ِ داده‌نگاری بهره ببرید می‌توانید انتظار ِ دریافت ِ ترافیک داشته باشید ولی بازدیدگرهای ِ آن داده‌نگاری هر روز کاسته می‌شوند و آخرسر روی ِ عدد ِ کمابیش پایینی می‌ماند. حالا این را با برخی از شگردهای ِ فرآورده‌ای بسنجید که در این فصل فهرستی از آن‌ها آمده است. با بهره‌مندی از خود ِ فرآورده این امکان هست که هر وقت کسی به سایت‌تان می‌آید شبکه‌ی ِ رابطه‌های ِ خود-اش را هم به درون ِ قیف‌تان بی‌آورد. این همان جایی است که ایده‌ی ِ چرخه‌های ِ ویروسی وارد ِ بازی می‌شوند. اگر شما بتوانید از شگرد ِ فرآورده‌ای به روشی بهره‌مند شوید که هر بازدیدگری وارد ِ فرآورده‌ی‌تان می‌شود بیش از یک نفر ِ دیگر را هم به درون ِ فرآورده‌ی‌تان بی‌آورد، ضریب ِ ویروسی ِ بیش‌تر از ۱ ساخته اید – گاهی به آن K هم گفته می‌شود. شما به رشد ِ نمایی رسیده اید. شما ویروسی شده اید.

البتّه، باید همین جا هشداری به شما بدهم. بیش‌تر ِ فرآورده‌ها ویروسی نمی‌شوند. اگر برای ِ هک ِ رشد ِ یک فرآورده‌ی ِ تجاری ِ ک.به.ک ‌B2B می‌کوشید، شک دارم که بتوانید به ضریب ِ ویروسی‌ای نزدیک ِ ۱ برسید. نه به این دلیل که کاری را به اشتباه انجام می‌دهید، بلکه به این دلیل که بهره‌مندی از این شگردها در برخی بازارها دش‌وار است. حتّا اگر فرآورده‌ای با بازار ِ مصرف‌گر هم داشته باشید باز هم ویروسی شدن خیلی دش‌وار است.

خب پس نگرش ِ شما به این شگردها باید چه‌گونه باشد؟ اگر به راستی رسیدن به ضریب ِ ویروسی ِ +۱ تا آن اندازه دش‌وار است پس باید بی‌خیال ِ فرآورده به عنوان ِ راه‌بردی برای ِ کشاندن ِ بازدیدگرها شد؟ بی‌شک نه. هر ضریب ِ ویروسی ِ بالاتر از صفر هم اثر ِ مثبتی روی ِ همه‌ی ِ کارهای ِ بازاریابی‌تان خواهد گذاشت، حتّا اگر هرگز به +۱ نزدیک هم نشوید. همین حالا بیش‌تر توضیح می‌دهم.

اگر ضریب ِ ویروسی‌تان ۰/۵ باشد، یعنی به ازای ِ هر بازدیدگر ِ تازه از فرآورده‌ی‌تان نیم نفر ِ دیگر هم وارد ِ قیف‌تان می‌شود. ۱۰ بازدیدگر ِ تازه در واقع می‌شود ۱۵ نفر. این حالت را نمی‌شود ویروسی شدن در نظر گرفت، چون روند ِ آن رو-به-رشد و نمایی نی‌ست، ولی باز هم شما دارید کاربران ِ تازه‌ای را می‌آورید که فرآورده‌ی‌تان را ندیده بودند. روش ِ فروکشش ِ ساخت ِ داده‌نگاری را در این زمینه در نظر بگیرید. اگر با بهره‌گیری از یک داده‌نگاری این ماه ۵۰۰ نفر را به درون ِ فرآورده‌ی‌تان بکشانید، یعنی در واقع با ضریب ِ ویروسی ِ ۰/۵ این عدد برابر با ۷۵۰ نفر خواهد شد. شما با بهره‌مندی از شگرد ِ فرآورده توانستید شگرد ِ فروکشش را نیرومندتر سازید. این همان نگرشی است که باید نسبت به شگردهای ِ فرآورده داشت. آن‌ها در واقع هر چیزی را که وارد ِ قیف‌تان می‌شود نیرومندتر می‌سازند.

ضریب ِ ویروسی ِ ۰/۵ از این زاویه‌ی ِ دید در باره‌ی ِ شگردهای ِ دیگر هم درست است. مثلاً، اگر از شگرد ِ فشار ِ خرید ِ‌تبلیغات بهره ببرید، پس می‌توانید مبلغ ِ کم‌تری را برای ِ کشاندن ِ شمار ِ معیّنی از بازدیدگرها بپردازید، چون هر ۱۰ کلیک ِ تبلیغی می‌شود ۱۵ بازدیدگر. روشن است که صرفه‌جویی در پول چیز ِ خوبی است، ولی در واقع با این کار می‌توانید به ازای ِ هر کلیک پول ِ بیش‌تری بخرجید و احتمالاً در مزایده‌ها در برابر ِ رقیب‌ها برنده شوید. آن چه در فصل ِ پیش گفتیم به یاد آورید. تبلیغات فقط رقابتی است بر سر ِ مدل ِ کسب‌وکار، و شگردهای ِ فرآورده‌ای‌تان که کارکرد ِ فرآورده‌ی‌تان را نیرومندتر می‌سازند، بر کارآمدی ِ مدل ِ کسب‌وکارتان هم می‌افزایند.

دعوت‌های ِ شبکه‌ای

ما در دنیایی هستیم که خیلی‌ها شبکه‌های ِ اجتماعی‌شان را در جاهای ِ گوناگون برپا ساخته اند. گروهی از دوستان‌مان را در فیسبوک داریم. خیلی‌ها را در توییتر می‌دنبالیم. با دوستان‌مان در گروه‌ها و کانال‌های ِ تلگرامی ارتباط داریم. در لینکدین رابطه‌های ِ کاری ِ خود را پیش می‌بریم. فهرستی از نشانی‌های ِ ایمیل در جی‌میل داریم. شماره-تلفن‌های ِ دوستان و خانواده را در گوشی‌های ِ هم‌راه‌مان داریم. نخستین شگرد ِ فرآورده‌ای که برای ِ کشاندن ِ بازدیدگرها در باره‌اش حرف می‌زنیم، توانایی ِ ما در بهره‌مندی از شبکه‌هایی از رابطه‌های ِ از-پیش-تعریف‌شده به سود ِ خودمان است.

فهرست ِ تماس‌های ِ تلفنی

اگر برنامک ِ موبایلی می‌سازید، در واقع فقط چند کلیک مانده تا از کاربر اجازه بگیرید و به کلّ ِ فهرست ِ تماس ِ تلفن ِ او در باره‌ی ِ برنامک‌تان پیام بزنید. معمولاً به دفترچه‌ی ِ فهرست ِ تلفنی به عنوان ِ شبکه‌ای اجتماعی نگاه نمی‌شود، ولی این فهرست می‌تواند صمیمی‌ترین شبکه از رابطه‌های ِ ما باشد. اومانو، خدمت ِ تازه‌ای که با کمک ِ آن می‌شود به مقاله‌های ِ بر-خطّ ِ پُر-پسند گوش داد، از همین روش بهره می‌برد. پس از چند بار بهره‌مندی از خدمت‌شان، از شما می‌خواهند تا آن‌ها را به دوستان‌تان هم‌رسانید، یا این کار را از فهرست ِ تنظیمات انجام دهید (شکل ِ پایین). ببینید که چه‌گونه همه را از پیش برای‌تان می‌برگزینند و شما باید یا دستی کسانی را که می‌خواهید یا همه را از حالت ِ برگزیده در بی‌آورید. این کار رویّه‌ای معمول برای ِ خیلی از شگردهای ِ دعوت ِ شبکه‌ای است. حواس‌تان به این هم باشد که اگر اجازه‌ی ِ دست‌رسی به شماره تلفن را بی‌یابید هر دو گزینه‌ی ِ تماس گرفتن یا پیامک زدن را دارید. شاید نشانی‌های ِ ایمیلی هم کنار ِ شماره تلفن باشد که می‌توانید به آن هم دست یابید.

فهرست ِ تماس‌های ِ ایمیلی

شبکه‌ی ِ دیگری که آدم‌ها ساخته اند و ما می‌توانیم به سود ِ خودمان از آن‌ها بهره بریم، فهرست ِ تماس‌های ِ ایمیلی ِ آن‌ها است. این شبکه تا چند سال ِ پیش خیلی پُر-پسندتر بود، ولی هنوز هم می‌توان نسخه‌هایی از آن را داشت. لینکدین به شما این امکان را می‌داد که نشانی‌های ِ ایمیل‌تان را وارد کنید و سپس آن‌ها به آن نشانی‌ها پیامی می‌فرستادند. این هک سکّوی ِ پرتابی برای ِ ترافیک ِ آغازین ِ آن‌ها شد.

فهرست ِ تماس‌های ِ اجتماعی

در کنار ِ فهرست‌های ِ تلفنی و ایمیلی، گونه‌ی ِ سومی از شبکه‌ها به نام ِ فهرست‌های ِ اجتماعی هم هستند که می‌توانیم آن‌ها را نیز اهرم سازیم. اینستاگرام، توییتر، فیسبوک، لینکدین، پینترست، و جاهای ِ دیگر همه‌گی شبکه‌هایی هستند که نموداری اجتماعی در آن‌ها ساخته ایم. رابطه‌هایی در آن‌ها داریم که می‌شود آن‌ها را به فرآورده‌ی ِ تازه‌ای فراخواند. هدف‌گیری ِ همه‌ی ِ شبکه‌های ِ اجتماعی دش‌وار است چرا که مردم شاید دست‌رسی به همه‌ی ِ آن‌ها را به شما ندهند، ولی یکی از آن‌ها هم بس است. این جا تمرکز این سود را هم برای‌تان دارد که تصمیم‌هایی فنّی در باره‌ی ِ فرآورده‌ی‌تان بگیرید. اگر بدانید که فیسبوک شبکه‌ی ِ اجتماعی ِ اصلی‌ای است که می‌خواهید برای ِ دعوت ِ کاربران ِ تازه به فرآورده‌ی‌تان به کار بگیرید، شاید از فیسبوک‌کانِکت به عنوان ِ سیستم ِ ورود ِ فرآورده‌ی‌تان بهره ببرید. معنای ِ این تصمیم این است که وقتی بعدها از کاربران می‌خواهید که دوستان ِ فیسبوکی ِ خودشان را دعوت کنند، کاربر با کلیک‌های ِ کم‌تر و اصطکاک ِ کم‌تری روبه‌رو خواهد بود. تصویر ِ پایین بخشی از مستندسازی ِ ویژه‌ی ِ توسعه‌دهنده‌گان ِ فیسبوک است که صفحه‌ی ِ دعوت ِ از دوستان را نشان می‌دهد:

هم‌رسانی ِ اجتماعی

هم‌رسانی ِ اجتماعی، آن جور که این جا تعریف می‌شود، به معنای ِ دعوت ِ آشکار از دیگران به فرآورده‌ی‌تان از راه ِ دوستان یا رابطه‌های ِ پیشین‌تان نی‌ست. این شگرد بیش‌تر به معنای ِ دادن ِ این امکان به کاربران است که بتوانند در باره‌ی ِ فرآورده‌ی‌تان در شبکه‌های ِ اجتماعی‌شان برای ِ هر کسی که شاید آن را بخواند، حرف بزنند. مثلاً، به جای ِ درخواست از کسی برای ِ دعوت از دوستان ِ فیسبوکی‌اش برای ِ بهره‌مندی از فرآورده‌ی‌تان، این امکان را به او می‌دهید تا خیلی آسان بتواند چیزی را در باره‌ی ِ فرآورده‌ی‌تان به صفحه‌ی ِ فیسبوک‌اش بفرستد. اگر حساب ِ کاربری ِ فیسبوک‌شان عمومی باشد، نه فقط دوستان بلکه همه می‌توانند آن نوشته را ببینند. معمول‌ترین نمونه‌ی ِ این کار در وبلاگ‌های ِ پُر-پسند دیده می‌شود. مثلاً، د-نِکست-وب دکمه‌های ِ هم‌رسانی در شبکه‌های ِ اجتماعی‌تان را در جاهای ِ گوناگون ِ هر نوشته‌ای نمایش می‌دهد.

بیش‌تر ِ شبکه‌های ِ اجتماعی تکّه‌کدهایی دارند که می‌توانید آن‌ها را در فرآورده‌ی‌تان کپی‌کنید تا خیلی آسان این گونه از هم‌رسانی ِ اجتماعی را بسازید. راه‌کارهایی هم هستند که همه‌ی ِ گزینه‌های ِ هم‌رسانی ِ اجتماعی ِ پُر-پسند را در قالب ِ یک بسته در هم می‌آمیزند. فلِر، از سوی ِ فیلامِنت، راه‌کار ِ ساده و سبکی برای ِ هم‌رسانی ِ اجتماعی است که به رایگان عرضه می‌شود.

اگرچه شاید در آغاز خیلی روشن نباشد، مورد ِ دیگری که باید هنگام ِ پیاده‌سازی ِ راه‌برد ِ هم‌رسانی ِ اجتماعی‌تان به یاد داشته باشید این است که ترافیک‌تان به شکل ِ طبیعی از کجا می‌آید. اگر بیش‌تر ِ ترافیک ِ ورودی‌تان را از توییتر می‌گیرید، ولی به کاربران فقط گزینه‌ی ِ هم‌رسانی ِ فرآورده‌ی‌تان در فیسبوک را داده اید، به راستی دارید فرصت ِ ساده‌ای را از دست می‌دهید. حواس‌تان باشد که کاربران بتوانند فرآورده‌ی‌تان را در جاهایی هم‌رسانند که احتمال ِ بیش‌تری دارد بازدیدگران ِ ورودی ِ بیش‌تری برای‌تان بی‌آورند. این موضوع اثری ترکیبی خواهد داشت.

یک‌پارچه‌سازی‌های ِ م.ب.ک

گام ِ بعدی، فراتر از هم‌رسانی ِ اجتماعی، یک‌پارچه‌سازی ِ واقعی ِ فرآورده‌ی‌تان با شبکه‌های ِ اجتماعی ِ کنونی در سطح ِ م.ب.ک میانای ِ برنامه‌نویسی ِ کاربردی است. به جای ِ این که فقط از آن‌ها بخواهید تا چیزی را هم‌رسانند، می‌توانید به راستی هم‌رسانی را بخشی از آن فرآیند قرار دهید و بدون ِ فشار به کاربر برای ِ هر بار اجازه دادن، آن روی‌داد در پس‌زمینه رخ دهد. نمونه‌ی ِ عالی ِ این کار اسپاتیفای است. بی‌شک اسپاتیفای از فیسبوک بسیار بهره برد تا فرآورده‌اش را رشد دهد؛ آن‌ها این کار را از راه ِ یک‌پارچه‌سازی ِ م.ب.ک میانای ِ برنامه‌نویسی ِ کاربردی انجام دادند. وقتی با کمک ِ فیسبوک‌کانِکت وارد ِ اسپاتیفای می‌شوید و دست‌رسی ِ لازم را به اسپاتیفای می‌دهید، کارهای ِ شما روی ِ سرویس ِ آن‌ها خودکار در صفحه‌ی ِ فیسبوک‌تان انتشاریده می‌شوند، و در برنامک ِ اسپاتیفای هم برای ِ هر کسی که با او در فیسبوک دوست هستید نشان داده می‌شود. در پایین، صفحه‌تصویر ِ برنامک ِ اسپاتیفای را می‌بینید که به من از کاربران ِ تازه‌ای خبر می‌دهد که در فیسبوک با من پی‌وند دارند و صفحه‌تصویر ِ دیگری که خبرگرهایی را درون ِ خود ِ فیسبوک از عادت‌های ِ موسیقایی ِ دوستان‌ام نشان می‌دهد. همه‌ی ِ این‌ها کاملاً در پس‌زمینه انجام می‌شوند، که هم‌رسانی ِ بی‌اصطکاکی را می‌سازد که فقط می‌تواند از راه ِ یک‌پارچه‌سازی ِ م.ب.ک میانای ِ برنامه‌نویسی ِ کاربردی شدنی شود.

مثال ِ دیگر از این شگرد ِ یک‌پارچه‌سازی ِ م.ب.ک میانای ِ برنامه‌نویسی ِ کاربردی، یک‌پارچه‌سازی ِ نایک+ با برنامک ِ  پَث و فیسبوک است. من هر وقت برای ِ دویدن و پیاده‌روی می‌روم و با کمک ِ برنامک ِ نایک+ در تلفن‌ام ورزش‌ام را می‌ردیابم، داده‌های ِ مربوط به دونده‌گی‌ام روی ِ پَث و فیسبوک قرار می‌گیرند و دوستان‌ام می‌توانند جنب‌وجوش ِ مرا ببینند. دوستان‌ام حتّا می‌توانند از درون ِ پَث یا فیسبوک به تشویق ِ من هم بپردازند که باعث ِ بلند شدن ِ صدای ِ هلهله و تشویق هنگام ِ دونده‌گی‌ام می‌شود. این ترفند به راستی نوآورانه است. این پایین می‌توانید برنامک ِ نایک+ ِ مرا ببینید که از من درخواست دارد تا در پَث هم‌رسانم و در سمت ِ راست هم می‌توانید ببینید که برای ِ دوستان ِ پَث ِ من به انتشار رسیده است. این جا هم کلّ ِ فرآیند کاملاً یک‌پارچه است. وقتی در همان آغاز ِ کار آن را نصب کردم، این کار را خودکار انجام داد.

یک‌پارچه‌سازی‌های ِ م.ب.ک میانای ِ برنامه‌نویسی ِ کاربردی، با وجود ِ خوبی‌های ِ فراوان‌شان، صد در صد هم پای‌دار نی‌ستند. هم‌زمان با همه‌گیر شدن ِ فراوان ِ برخی از فرآورده‌های ِ معیّن، و ساخت ِ تکانه‌ای خوب در شبکه‌های ِ اجتماعی ِ کنونی، جای ِ شگفتی ندارد که جلوی ِ آن گرفته شود. مثلاً، فیسبوک انگیزه‌ی ِ بالایی دارد تا دست‌رسی به سکّوی‌شان را به شما بدهد. اگر توسعه‌دهنده‌گان ِ زیادی از آن بهره ببرند، این کار آن‌ها را در جای‌گاهی چیره قرار می‌دهد. ولی بی‌شک فیسبوک دوست ندارد نمودار ِ اجتماعی ِ کامل ِ کاربران ِ میلیاردی‌اش را در دست ِ شما بگذارد. اگر با یک‌پارچه‌سازی ِ م.ب.ک میانای ِ برنامه‌نویسی ِ کاربردی بتوانید کم‌کم به موفّقیت ِ بالایی دست یابید، خیلی یقین نداشته باشید که این قاعده‌ها برای ِ شما هم‌چنان یک‌سان بمانند.

هم‌چنین، با این که یک‌پارچه‌سازی‌های ِ م.ب.ک میانای ِ برنامه‌نویسی ِ کاربردی راه ِ بسیار خوبی برای ِ هک ِ رشد ِ فرآورده‌ی‌تان است، ولی هر چه فرآورده‌ی‌تان را بیش‌تر با سرویس ِ شخص ِ سومی گره بزنید، در واقع دارید ریسک ِ بیش‌تری را به جان می‌خرید. توییتر نمونه‌ی ِ خوبی برای ِ این موضوع است. شرکت‌های ِ زیادی بر پایه‌ی ِ م.ب.ک ِ میانای ِ برنامه‌نویسی ِ کاربردی ِ توییتر ساخته شدند، ولی توییتر شمار ِ فراخوان‌های ِ پذیرفتنی ِ م.ب.ک میانای ِ برنامه‌نویسی ِ کاربردی را تغییر داد. همین کار خیلی از مشتری‌های ِ توییتر را بدون ِ هیچ گونه نقشه‌ی ِ پشتیبان سرگشته و سر-در-گم گذاشت. از م.ب.ک‌ها برای ِ رشد ِ فرآورده‌ی‌تان بهره ببرید، ولی حواس‌تان باشد که م.ب.ک خود تبدیل به فرآورده‌ی‌تان نشود.

یکی از نخستین نمونه‌های ِ هک ِ رشد ِ فرآورده در واقع از شگرد ِ لینک ِ پشتی بهره برد. زمانی که هات‌مِیل تازه آمده بود کاری انجام دادند که بسیار ساده بود ولی سرنوشت ِ آن‌ها را بسیار تغییر داد. آن‌ها در پایین ِ ایمیل‌هایی که از سرویس ِ آن‌ها فرستاده می‌شدند لینکی قرار دادند که در متن ِ آن چنین جمله‌ای بود: «ایمیل ِ رایگان ِ خودتان را در هات‌مِیل به دست آورید». چرخه‌ی ِ ویروسی به دنیا آمد.

این شگرد هنوز هم به کار می‌رود. نمونه‌ی ِ نوین ِ آن در سرویس‌هایی دیده می‌شود که به شما این امکان را می‌دهند تا فرم ِ بازشویی را در سایت‌تان جاسازید. به لینک ِ پشتی‌هایی که در صفحه‌تصویر ِ زیر هست بنگرید. ابزارک‌های ِ گوناگون نام‌زدهای ِ خوبی برای ِ لینک ِ پشتی هستند.

پاداش‌ها

برخی از فرآورده‌ها به آسانی این امکان را به خودشان می‌دهند که پاداش‌هایی برای ِ کاربران بسازند تا آن‌ها آدم‌های ِ تازه‌ای را به درون ِ فرآورده بی‌آورند. نمونه‌ی ِ سنّتی این کار دراپ‌باکس است. آن‌ها چندین پاداش دارند که به ازای ِ کنش‌های ِ گوناگونی که کاربران بتوانند انجام دهند، به آن‌ها هدیه می‌شود. این شگرد به ویژه وقتی خوب جواب می‌دهد که شما چیزی داشته باشید که برای ِ خودتان هزینه‌ی ِ کمی دربرداشته باشد، ولی برای ِ کاربران‌تان ارزش ِ بالایی داشته باشد. در مورد ِ دراپ‌باکس، آن‌ها فضای ِ ذخیره‌سازی را مثل ِ ارز به کار می‌برند چرا که نرخ ِ تبدیل ِ این ارز به سود ِ آن‌ها است. ذخیره‌سازی چندان گران نی‌ست، ولی دست‌یابی به کاربران ِ تازه بای ِ آن‌ها بسیار ارزش‌مند است. کاربر در وضعیتی وارون ِ این است. فضای ِ ذخیره‌سازی برای ِ آن‌ها ارزش‌مند است و فهرست ِ تماس‌های‌شان آن اندازه ارزش‌مند به چشم نمی‌آید. این کار توفانی پرغوغا برپا می‌سازد.

بد نی‌ست حواس‌تان به این هشدار هم باشد که خیلی از فرآغازها استارتاپ‌ها در تلاش برای ِ تقلید از دراپ‌باکس، سر-در-گم می‌ماندند که چرا نمی‌توانند از این شگرد ِ پاداش‌محور بهره ببرند. شاید فرآورده‌ی ِ آن‌ها به ذات چیز ِ زیادی برای ِ پاداش دادن به کاربران‌شان نداشته است. هم‌چنین، حواس‌تان باشد که دراپ‌باکس فقط برای ِ دعوت از دوستان نی ست که فضای ِ ذخیره‌سازی می‌دهد بلکه فراتر از آن می‌رود و برای ِ کارهای ِ دیگری هم فضای ِ ذخیره‌سازی می‌دهد که به شما در شناخت ِ فرآورده‌ی‌شان یاری می‌رسانند. چرا که کاربران ِ آموزش‌دیده کم‌تر از دست می‌روند.

ارگانیک

همان اندازه که فناوری ِ درون ِ فرآورده می‌تواند آن فرآورده را گسترش دهد، چیز ِ دیگری هست که می‌تواند حتّا کارآتر هم باشد: تبلیغات ِ زبانی ِ ارگانیک. زبان‌زد بودن ِ ارگانیک هنگامی رخ می‌دهد که کسی فرآورده‌ی‌تان را به شیوه‌ای هم‌رساند که شما چنین چیزی را از پیش ندیده بودید یا کاری برای ِ آن انجام نداده بودید – حالا چه به شیوه‌ای بر-خط و چه برون‌خط. آن‌ها دوست دارند به دیگران بگویند، چه شما پاداش بدهید و چه ندهید. ارتباط‌های ِ ارگانیک را نمی‌شود سنجید یا کنترولید، ولی می‌تواند نیرویی باشد که فرآورده‌ی‌تان را پیش می‌برد. نمی‌توانید کسی را وادارید که فرآورده‌ی‌تان را به شکلی ارگانیک به هم‌کاران یا دوستان و خانواده‌اش هم‌رساند، ولی می‌توانید کارهایی انجام دهید که احتمال ِ چنین چیزی را بالاتر ببرید:

  • فرآورده‌های ِ ساده ارگانیک گسترش می‌یابند
  • فرآورده‌های ِ زیبا ارگانیک گسترش می‌یابند
  • فرآورده‌های ِ رنج‌کاه ارگانیک گسترش می‌یابند
  • فرآورده‌هایی که آدم‌ها را باحال نشان می‌دهند ارگانیک گسترش می‌یابند
  • فرآورده‌های ِ عاطفی ارگانیک گسترش می‌یابند
  • فرآورده‌های ِ جالب ارگانیک گسترش می‌یابند
  • فرآورده‌های ِ بی‌هم‌تا ارگانیک گسترش می‌یابند
  • فرآورده‌های ِ شگفت‌آور ارگانیک گسترش می‌یابند

بی‌شک نمی‌توانید همه‌ی ِ این چیزها باشید ولی باید یکی از این چیزها باشید، وگرنه شاید شانسی برای ِ گسترش ِ ارگانیک نداشته باشید.

جمع‌بندی ِ بحث در باره‌ی ِ کشاندن ِ ترافیک

حالا که در باره‌ی ِ هر سه راه ِ کشاندن ِ بازدیدگر به بالای ِ قیف ِ هک ِ رشد، یعنی فروکشش، فشار، و فرآورده، حرف زدیم چند نکته هست که باید به یاد داشت:

کشاندن ِ ترافیک یک دستور ِ پخت است، نه فقط یکی از پارمایه‌هامحتویات

بر فرض، دارید پخت ِ کیکی را می‌آغازید، ولی ناگهان تصمیم می‌گیرید که فقط یکی از پارمایه‌ها محتویات را به کار ببرید و دیگر چیزها را به حال ِ خود واگذارید. آن گاه کیکی از فقط شکر ِ ناب، یا کره‌ی ِ ناب، یا آرد ِ ناب خواهید داشت و روشن است که مزه‌ی ِ خوبی نخواهد داشت. کشاندن ِ ترافیک هم چنین است. در بیش‌تر ِ فرآورده‌ها چندین پارمایه خواهید داشت که در کنار ِ هم دستور ِ پخت ِ ترافیک را می‌سازند. شاید آمیزه‌ای از ۲ شگرد ِ فروکشش، ۳ شگرد ِ فشار، و ۱ شگرد ِ فرآورده باشد. شاید هم صفر شگرد ِ فروکشش، ۱ شگرد ِ فشار، و ۴ شگرد ِ فرآورده باشد. خیلی خوب می‌شد اگر گزینه‌ای جادویی برای ِ هر فرآورده‌ای بود و وقتی آن پارمایه را می‌یافتید می‌توانستید چیزهای ِ دیگر را نادیده بگیرید، ولی واقعیت معمولاً این گونه نی‌ست.

کشاندن ِ ترافیک دستور ِ پختی است که هم‌واره در حال ِ تغییر است

وقتی کم‌کم یاد گرفتید که چه‌گونه می‌توانید ترافیک را به فرآورده‌ی‌تان بکشانید شاید وسوسه شوید که دیگر بنشینید و بی‌خیال ِ آزمودن ِ چیزهای ِ تازه شوید. شاید چنین بپندارید که چیزی که ام‌روز دارد جواب می‌دهد همیشه جواب خواهد داد. این کار عاقلانه نی‌ست. دستور ِ پختی که ام‌روز برای‌تان جواب می‌دهد احتمالاً تغییر می‌یابد و کم‌کم تغییر ِ شکل می‌دهد. شاید فردا فرقی نداشته باشد ولی بی‌شک ۶ ماه ِ آینده فرق خواهد داشت. هکر ِ رشدی که در کشاندن ِ ترافیک زبردست است، هرگز بیش از اندازه راحت نخواهد بود.

فقط دستور ِ پخت ِ ترافیک ِ فرآغازهای ِ استارتاپ‌های ِ دیگر را کپی نکنید

خیلی وقت‌ها آدم وسوسه می‌شود که فقط همان کاری را انجام دهد که دیگران انجام می‌دهند، ولی فرآغاز ِ استارتاپ ِ شما بی‌هم‌تا است. فرآغازی که کارمندان ِ بی‌هم‌تا، برتری‌های ِ بی‌هم‌تا، عیب‌های ِ بی‌هم‌تا، مشتریان ِ بی‌هم‌تا دارد و باید نقشه‌ی ِ بازی ِ بی‌هم‌تایی برای ِ کشاندن ِ ترافیک داشته باشد. کپی‌کاری از روی ِ فرآغازهای ِ استارتاپ‌های ِ دیگر فقط تا نوک ِ دماغ ِ خودمان را دیدن است و دیگر هیچ. یاد بگیرید که دستور ِ پخت ِ خودتان را برای ِ رشد بسازید. این شکلی غذای ِ خوش‌مزه‌تری خواهید داشت.

خلاصه

  • بیش‌تر ِ فرآورده‌ها ویروسی نمی‌شوند
  • شگردهای ِ فرآورده در واقع می‌توانند شگردهای ِ دیگر را نیرومندتر سازند
  • ما ۶ شگرد ِ فرآورده را بررسیدیم:
    • دعوت‌های ِ شبکه‌ای
      • فهرست ِ تماس‌های ِ تلفنی
      • فهرست ِ تماس‌های ِ ایمیلی
      • فهرست ِ تماس‌های ِ اجتماعی
    • هم‌رسانی ِ اجتماعی
    • یک‌پارچه‌سازی‌های ِ م.ب.ک
    • لینک ِ پشتی
    • پاداش‌ها
    • ارگانیک
  • کشاندن ِ ترافیک یک دستور ِ پخت است، نه فقط یکی از پارمایه‌ها محتویات
  • کشاندن ِ ترافیک دستور ِ پختی است که هم‌واره در حال ِ تغییر است
  • فقط دستور ِ پخت ِ ترافیک ِ فرآغازهای ِ استارتاپ‌های ِ دیگر را کپی نکنید

درباره‌ی نویسنده

فرهاد سپیدفکر

نمایش همه‌ی مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 3 =